CENDAWAN

Auricularia sp. atau dikenali sebagai telinga kera ialah cendawan yang mempunyai potensi ditanam secara besar-besaran. Cendawan ini tidak mempunyai rasa ia akan menyerap perisa dalam masakan membuatkannya enak dimakan. Mempunyai nilai perubatan tradisi sejak zaman dahulu lagi, diantaranya

-merawat gangguan kardiovaskular, memcah darah beku, mengawal tekanan darah

-antioksidan dan boleh mengurangkan berat badan.

Cendawan  Auricularia segar dijual pada harga RM 45-50/kg manakala yang kering bernilai RM 20-25/kg. Pada tahun 2004 Malaysia mengimport sebanyak 620 000 kg yang bernilai RM 5.6 juta.

Sebelum anda menceburi penanaman cendawan ini seelok-eloknya dapatkan kursus atau dapatkan maklumat cara-cara menyediakan media dan penyelenggaraan.

Selamat berusaha dan majujaya.

3 Responses so far »

  1. 1

    Muhamad Fairuz bin Sanudin said,

    saya berminat untuk menjalankan penanaman cendawan secara
    komersial.Di mana saya boleh menjalani kursus tersebut, bila
    tarikh dan masa untuk tahun 2007.

  2. 2

    Niliah Ahtin said,

    saya berminat untuk menjalankan penanaman cendawan secara
    komersial.Di mana saya boleh menjalani kursus tersebut, bila
    tarikh dan masa untuk tahun 2007.

  3. 3

    shah said,

    saya berminat untuk menjalankan penanaman cendawan secara
    komersial. boleh ke saya mendapat maklumat terkini kursus berkenaan, bila tarikh dan masa untuk tahun 2007.


Comment RSS · TrackBack URI

Leave a Reply

